torsdag 21 februari 2013

Underbara djur!

Över en helg ställde vi upp att passa ytterligare hundar till en annan godvän!

Som vanligt blev jag kär direkt, har alltid älskat större hundar och gärna av bruksraser som schäfer och doberman och gärna en hanhund, för hanarna blir mera personliga hos mig, vilket tikarna inte gör.

Men efter helgen var jag glad när dom åkte hem, för OJJ vilken plats som dom tar i yta, kändes som timmerstockar och mängden avföring var betydligt större än vore mindre hundar vi har.

Fördelar med större hund är att dom är lugnare, skäller med grövre skall, men ljuva på sitt sätt, men kräver mkt motion!!!! Nu var detta äldre hundar i ålderna 7 o 8år gamla hundar.

Här är bilder på hundarna som vi passade :)

En schäferblandning och hanhund och han fastnade för mig och jag blev kär i honom!

Tiken är schäfer men långhårig och se vilken ytan dom tar sig för med :)
Så otroligt söt hanhund att man smälter!
Handdukarna ligger på golvet för att när vår egna spaniel dricker vatten samt schäfern så slappar dom ner vatten på hela golvet och då har jag handdukarna för att torka upp.

Hanhunden med vår katt Emma som normalt är livrädd för allt nytt och rent av skygg, men i detta läge fattade hon inte bättre tror jag ;)

Helt plötsligt så fick katten Emma för sig att gosa och tur var väl det att hundarna som var hos oss över helgen var kattvana ;)
Här snackar vi djursnack ;)
Hanhunden håller ett öga på vår lilla tik Alice som skymtar i vänstra hörnan.
Katten Emma ligger helt utslagen och det betyder att hon litar på situationen, vilket hon aldrig gör annars.


Våra egna hundar hade stor respekt för dessa stora hundar, trots att dessa schäfrar var lugna och inget tjafs.
Vår egna andra lilla hund Skrållan surade mest, då hon är en del av tibethund som vill ha frihet och hon kände väl sig kränkt på sitt utrymme.

Så våra egna hundar höll sig väldigt lugna under dessa dagar då vi passade schäfrarna!
Vår katt Grynet var också väldigt misstänksam utom vår katt Emma som normalt brukar vara väldigt rädd.

Så saknaden blev stor när handhunden åkte hem, trots att jag inte skulle vilja ha en egen hanhund igen, då som kissar på mina rosor m.m då dom oftast lyfter på benet och kissar på allt som står lite upp från marknivån.

Hanhundar kräver i regel mera bestämda och tydliga regler då dom oftast annars tar över kommandot och vill vara herre på täppan.

Vi har ägt genom åren en hel del hanhundar och jag bara fullkomligt har älskat dessa hanar, för deras personligheter!!!
Sedan har alltid hanarna valt mig till sin närmaste, vilket aldrig tikarna har gjort, utan nu senast endast katten Grynet som har valt mig.

Så saknaden blev stor, då schäferhanen låg vid min sida på kvällen nedanför sängen till att börja med och han var så otroligt trevlig och lydig, för hans matte hade lärt honom massor, likt en handikappshund, så det var en fröjd att få vara nära honom.

Men det blev skönt att återgå till det normala igen när hundarna hade åkt!!
Våra egna hundar och jag kunde pusta ut, då det är ett ansvar för den hund man passar och man vill ju inte att det skall hända hunden något.

Så nu vilar vi och njuter av våra egna rutiner här hemma, vi som bor här :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar