onsdag 30 oktober 2013

Objektiv och framförhållning

Jag borde bli bättre på att skriva i bloggen och jag försöker med min insikt är att jag vill skriva här, likt en dagbok för min egen del också, men det har inte hunnits med då det händer så mycket, men min förhoppning är nu att det skall bli bättre och balanserat :)

Jag tittar runt efter Makroobjektiv för att finna det som passar mig bäst i det sättet jag fotograferar :)
Jag fotograferar ju på fri hand som jag säger och använder mig inte av något stativ utan endast mina händer som håller i kameran.

En del makro objektiv har bildstabilisering, andra är utan.
En del har en motor i objektivet som arbetar snabbt, långsamt vid autofokuseringen.
Det är så mycket att ta hänsyn till när man skall fotografera och köpa objektiv :D

Är ett längre objektiv bättre än ett kortare?
Ja, kanske för mig som vill ha den i handen att jag väljer det kortare och *nockar* mina objekt jag skall fotografera :)

Här nedan är det ett objektiv som är långt på 100 i makro med bildstabilisering i och kostar cirka 8000kr.
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/100macroL.jpg

Sedan har vi ett kortare makroobjektiv som detta
http://www.cyberphoto.se/sigma/50_dg.jpg

och detta kostar *bara* 2590kr och är hälften så långt och man behöver komma närmare objektet man skall fotografera.

Men vad man också glömmer mitt i allt detta är närgränsen- hur nära man kan få komma med bra skärpa till det man skall fotografera.

Då jag har en förmåga att gå väldigt nära mina objekt jag skall fotografera så borde ju närgränsen vara viktigt, men om man då vill fotografera fjärilar så kan man inte komma så när, då det flyger snabbt iväg eller så skuggar man med sin egna kropp det man skall fotografera.

Ja, det är väldigt mycket att tänka på innan man gör sig ett köp :)

Som om det inte vore nog, så finns det dessutom mellanring som INTE har någon lins i sig utan är endast ett avstånd mellan kamerahuset och objektivet som gör att man får en närmare bild, likt en större zoom.
Här är information om just mellanringar:

http://www.scandinavianphoto.se/photobloggen/12716864/mellanringar

Så nu funderar jag på en sådan mellanring:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1556617/canon-mellanring-ef12-ii

Det blir toppenbra när man är klar och vet vad man vill jobba med för objektiv och med andra tillbehör :)

Denna bild är tagen på fri hand, utan makro och bara som det är, fångad i ögonblicket :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar