onsdag 17 april 2013

Det börjar närma sig våren med knopp och allt :)

Älskade trädgård!!!

Åhh, vad jag längtar efter att få fixa och dona i trädgården :)
Se allt det vackra som bjuds på och dofter som sänds från växterna och som luktar så himla gott!

Att anordna platser, uterum i trädgården har jag hållit på med i en hel del år och det går inte fort då allt måste sjunka in och man kan få se ur olika perspektiv :)
Så jag tittar, sitter på olika platser i trädgården och se och känner om det skulle passa sig här eller där med olika växter och andra tillbehör ;)

3 rosor satta vid murkanten :) 2011
Azalea som sattes år 2011 :)
Vårrabatten som det skulle vara med tulpaner, krokusar och Pingsliljor!
Tomtgränsen där jag satte Syrénskott som tidigare växt upp från våran äldre och större Syrénbuske.
Detta planterade jag år 2011 vid tomtgränsen för att bygga upp mera vindskydd så jag kan höja min zongräns till lägre zon nivå då jag kan ha andra växter här också :D
Dammen som byggdes 2009!
Väldigt vacker damm vi hade ;)
Ljuvligt med damm :)
Älskade damm, men en liten damm blir lätt grön av alger oavsett hur ofta man gör rent den!
SÅ till slut bestämd vi oss att ta bort den underbara dammen.

Så länge vi hade dammen så gjorde vi hela tiden förbättringar och bonade om hela dammen med växter, ljus, krukor och stenar <3
Dammen bortplockad och sand fyller gropen efter dammen!
Några Pioner har jag satt längst fram <3
Här har stenplattorna kommit på plats med inramning av trälistor.
augusti 2011 och första fikat på vår *nya* plats <3
Fortfarande under utformning men nöjd ändå och saknade efter dammen är stor.
Börjar i maj 2012 på att flytta de stenpartiet som låg bakom då vi hade damm, fick nu flytta fram istället så vi kunde njuta <3
Så där ja, lite jord och växter så blir allt bra :9
Så då hade i maj 2012 vår *fyrkant* fått takskydd, en Paviljong!
En buske- Shirabano Spirea på ena sidan och stenpartiet på ena kanten!
Ombonat, härligt men vattnet fattades, det härligt porlande.....
Så kom en fontän av timmerstockliknande som porlar vatten och där fåglarna sitter och dricker vatten.
Underbart med porlande vatten :)
Så där.... nu är nästan allt klart....
Härligt och njutbart!
Det blir bättre och bättre omkring sittplatsen!
September 2012 och då har ett bambustaket kommit upp också, som stoppar upp vindar och kylan,
så det skall komma i en lägre zon och att jag då kan ha flera andra sorter av växtlighet :)


Det var lite om dammbygget som blev en sittplats :)

1 kommentar:

  1. Du bor vackert ser det ut som på dina bilder. Härlig trädgård med olika rum. Idag är jag avis på din brasa för det regnar här också men det är välbehövligt. Må gott

    SvaraRadera